reklama

Väzeň, ktorý videl pápeža

"Hej, odfoťte ma." zreval na nás mládenec potetovaný na rukách, ktorý fajčil cigaretu a len niekoľko minút predtým strihal živý plot aj s kamarátom. "Ja Ti aj zaplatím, ja to nechcem zadarmo," vravel... Timotej nechcel. Mal iný cieľ. "Viete, on fotí politických väzňov." "Počúvajte, ale však aj ja som bol v base.." Nenechal sa odbiť. Rovnako ani Timotej. Už mal aspoň 5 minút nakročené ísť ďalej. Mne sa ten pouličný dialóg celkom páčil, a tak sme pokračovali v konverzácii. Vravel o dedovi, ktorému nohu rozstrieľal granát, o väznici v Hrnčiarovciach. Dialóg skončil a ja som si myslel, že sa v dnešný deň už nestretneme.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

O pár hodín som sa však vracal tou istou cestou. Oni tam boli opäť. Zatrúbil som na nich, aby som ich pozdravil. Auto som nevypínal, nechal na blikačkách, sedel som v ňom. V aute, kde som si pred pár minútami rozbalil CD - Spomienky MUKLa Silvestra Krčméryho, ktoré narozprával Štefan Bučko a naše OZ Nenápadní hrdinovia ho v sobotu uvedie do života.

Ani som to CD nestihol dať do prehrávača... a tu mi napadlo venovať ho tomuto bývalému väzňovi. "A za čo si sedel?" "Za ťažké ublíženie na zdraví. Vieš, to ešte, keď som bol na vojenčine." Dialóg pokračoval. CD sa ocitlo v jeho rukách. Obzeral si ho. "A to fakt on žil v tomto baraku?" čudoval sa, ukazujúc na dom, kde som mu naznačil, že býval. Čudoval sa, ako je to možné, že sa stretol so Svätým Otcom tento náš Blavák. Hovoril som mu ďalšie príbehy. "Bolo pravidlom, že keď Silvo prišiel do Ríma, tak raňajkoval so Svätým Otcom. Pápež veľmi obdivoval jeho usmiatu tvár, apoštolát, čo všetko prežil," vravel mi dnes Dp. Jakubov a ja som to hneď ako "radostnú zvesť" zvestoval tomuto "budúcemu apoštolovi".

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Chcem ísť, ako sa to volá..." napovedám mu. Nakoniec trafím, že je to Svätá Zem a nie Lurdy. Už bol v Medžugorí, v Ríme. Priateľka je Rumunka, je pravoslávna. Hľadá ďalšie styčné body konverzácie. "A videl som Jána Pavla II., to Ti bol dobrý človek, on nerozdeľoval, aj v Petržalke som ho videl. Takto som Ti ho videl z okna..." gestikuluje spomínajúc na pápežovu návštevu. "A v tých prvých radoch, keď som vtedy videl tých papalášov, tak mi bolo na grc." "Počúvaj, ale veď Ty teraz presne to isté robíš... čo protirečí Tvojej tetovačke." vravím mu. Ukazoval mi predtým nápis na ruke, kde bolo napísané: "Jedine Boh ma môže súdiť" v anglickom jazyku. Na druhej ruke mal tvár černocha. Jeho tvár mal aj na tričku. "A toho poznáš?" spýtal sa ma. "Nie, kto je to?" "On tiež bojoval za práva. Bojoval za práva černochov." Hovorí mi jeho meno a ako ho zmasakrovali. Vravím mu, že poznám meno Martina Lutera Kinga. Ten, ktorého si tento budúci apoštol tak ctí, má iné meno. Nezapamätal som si ho.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Náš dialóg pokračuje. Zvoní mu telefón. "To nedvíham, to sú policajti". O chvíľku zvoní mne. "To bude asi manželka, budem musieť ísť..." No medzitým som ho ešte požiadal, aby si to CD vypočul. Aby povedal, či je vhodné pre väzňov. Aby mi napísal. "Nesľubujem, či to stihnem do piatku, ale skúsim..."

Cestou premýšľam, ako Boh riadi čas. Ako väzňom... prvým zvestujeme príklad Silva - apoštola. Zamýšľam sa nad tým, ako je to vo väzení. "Kamaráta zabili v base". "Kto?" "No veď bachari. Aj mňa zbili. Vravel som, že anonymne o tom poviem pred kamerou Markíze.. ale oni tam také reportáže nechcú... V správe bolo, že dostal infarkt.." Premýšľam: "Je to naozaj tak?" "Ako to je?" "Ako je to s právami väzňov?" Ukazujem mu na CD, ako si Silvo za duchovného vodcu zvolil vraha... aby si to vypočul...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sestru má chorú na rakovinu. Otec je vážne chorý. A on strihá okrasné dreviny, privyrába si ako vyhadzovač. A vedie so mnou dialóg. Jeho solidarita je obrovská. "Vieš, prečo mám vyholenú hlavu? Kvôli sestre... nemá ani jeden vlas na hlave." Lúčime sa. Vraví, že mi napíše, ako sa mu to CD páči - nepáči. Budem čakať... "...a kráčať v tom dialógu opojený vlastnou bezmocnosťou, s otvorenými dlaňami.. aby tie ruže z neba mohli prichádzať na zem..." napísal by básnik. No ja len prozaicky žasnem, aké je krásne stretnúť človeka - osobnosť.

Za O.Z. Nenápadní hrdinovia František Neupauer

Nenápadní hrdinovia

Nenápadní hrdinovia

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Sme o.z. Nenápadní hrdinovia, ktoré sa snaží verejnosti priblížiť osudy politických väzňov. Zároveň sme zriadovateľom Múzea zločinov a obetí komunizmu. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu